دهمێ فهرمانا خودێ هاتىیه سهر كو ئادهم بۆ دهمهكى ل بهحهشتێ بێته دانان ، خودێ ئـهمـر لـێ كر وگـۆتێ : ( ياآدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ .. ) وئهڤه ئێكهمین ئیشارهته د قورئانێ دا هاتى هندێ دگههینت كو ئادهم ـ دهمێ بۆ بهحهشتێ هاتىیه ڤهخواندن ـ یێ ب تنێ نهبوو بهلكى چێكرىیهكا دى ژى یا كو د گهل وى بوویه جـۆت د گـهل دابوو ، قورئان بۆ مه ناڤهگێڕت كانێ ئهڤ چێكرىیا د گـهل ئادهمـى بـوویـه جـۆت چاوا هاتىیه ئافراندن ، ئهو ئیشارهت تێ نهبت یا د دهسپێكا سوورهتا ( النساء ) دا هاتى ، دهمێ خودایێ مهزن دبێژت :( يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً) [ النساء : 1 ] .
ئـهڤ ئایـهتـه ب ڕهنگهكـێ گومان تێدا نه ئاشكهرا دكهت كو خودێ كتا ئادهمى ـ حـهووا ـ ژ ئادهمـى ب خـۆ ئافـرانـدىیـه ، ومـهسهلا ئافراندنا حهووایێ ژ ئادهمى ب خۆ ئهگهر ل بهر هندهكان تشتهكێ غهریب بت ، د مهجالـێ علمى دا تشتهكێ گهلهكێ عادىیه ؛ چونكى خۆ بچویكێن مه ئهڤرۆ ل مهدرسان دخوینن كو هندهك چێكرى ل دۆر ورهخێن مه ههنه زێدههىیا وان ب ڕێكا ( ئنقسامێ ) یه ، بۆ نـمـوونه : ئهمیبا ، وهندهك میكرۆبێن ئێشان ژى ، گاڤا ژڤانێ زێدههىیا وان دئێت ئـێـك ژ وان دوهرمـت وپشكهك ژێ ڤهدبت وچێكرىیهكا سهربـخـۆ ژێ پـهیدا دبـت .. مهعنا : د ناڤ چێكرىیێن خودێ دا تشتهكێ غهریب نینه جۆت ژ كتێ پهیدا ببت .
وپسیار ل ڤێرێ ئهڤهیه : ئهرێ كهنگى وچاوا حهووا ژ ئادهمى دورست بوو ؟
ژ ( ئبـن عهبباسى ) دئێته ڤهگوهاستـن ، كو دهمێ ئادهم ل بهحهشتێ هاتىیه دانان ئــهو ب تــنـێ لـێ دهات ودچوو وصهبرا وى نهدهات ، دهمهكى ئهو نڤست وپشتى ژ خــهو ڕابــووى وى ژنـكـهك دیت ل بهر سهرێ وى یا ڕوینشتى بوو ، خودێ ئهو ژ پهڕاسىیا وى یا چهپـێ ئافراند بوو ، ئادهمى گـۆتێ : تو كىیى ؟ وێ گـۆت : ئــهز ژنكم . ئادهمى گـۆتێ : بۆ چ تو هاتىیه ئافراندن ؟ وێ گـۆت : دا صهبرا ته ب من بــێـت ، ژ ڤێ گـۆتنا صهحابى ئاشكهرا دبت كو پشتى ئادهم چوویه بهحهشتێ حهووا ل وێرێ یا ژ پهڕاسىیا وى هاتىیه ئافراندن .
وژبلى هندێ كو كانێ حهووا بهرى یان پشتى چوونا ئادهمى بۆ بهحهشتێ هاتىیه ئافـرانـدن (چونکی دبت ژ ئایەتا بوری ئاشکەرا ببت حەووا بەری چونا ئادەمی بو بەحەشتێ هاتبوو ئافراندن ، ئەگەر نە خودێ نە دگوتە ئادەمی تو و ژنا خو ل بەحەشتێ ئاکنجی ببن ) د حـهدیـسـهكـا دورسـت دا هاتـىیه : پێغهمبهر ـ سلاڤ لـێ بن ـ دبێژت : ( استوصوا بالنساء ، فإن المرأة خلقت من ضلع ، وإن أعوج شيء في الضلع أعلاه إن ذهبت تقيمه كسرته ، وإن تركته لـم يـزل أعـوج ، استوصـوا بالنساء خيرا ـ هـوین ب شـیـرهتا مـن د دهر حـهقـا ژنـكـان دا بـكـهن ، چـونـكـى هـنـدى ژنـــه ژ پـهڕاسـىیـهكـا خوار یا هاتىیه ئافـرانـدن ، وجـهـێ ژ هـهمـىیان خـوارتــر د پهڕاسىیێ دا سهره ئهگهر تو بێیێ دا ڕاست بـكـهى دێ شكێنى ، وئهگهر تو بهێلى دێ مینت خوار ، ڤێجا هوین قهنجىیێ د گهل ژنێ ب كاربینن ) (بوخاری و موسلم ڤێ حەدیسێ ژ ئەبو هورەیرەی ڤەدگوهێزن) .
ژ ڤــێ حــهدیــسـێ وگۆتنا ( ئبـن عهبباسى ) یا بۆرى ئاشكهرا دبت كو حهووا ژ پهڕاسىیا ئادهمى یا چهپێ هاتبوو ئافراندن ، و د ڤێ دهلیڤهیێ دا هندهك ئهدیبان گـۆتىیه : خودێ حهووا ژ ههستىیێ سهرێ ئادهمى نهئافراند دا ئهو خۆ ل سهر سهرێ وى مهزن نـهكهت ، و ژ ههستىیێ پێى ژى نهئافراند دا ئهو خۆ ل سهر سهرێ وێ مهزن نهكهت ، بهلكى ژ وێ پهڕاستىیێ ئافراندن یا دلـێ وى ڤهدگرت دا ئهو ههمى گاڤان یا نێزیكى دلـێ وى بت !
وبــهرى ئـهم خـۆ ڤـهگـوهـێـزیـنـه خالـهكا دى سێ مـهســهلـه ههنه پێتڤىیه ئهم ب ڕهنگهكێ گڤاشتى ڕۆناهىیهكێ بهردهینه سهر :
⚪یا ئێكێ : د مـهسـهلا ئافراندنا ژنێ دا ـ وهكى قورئان وحهدیس بۆ مه ڤهدگوهێزن ـ ڕاستىیهك ههیه ئهگهر مرۆڤى ههر دهم ل بهر چاڤێن خۆ دانابا چو جاران نـهدبـوو خـودانـێ وان بۆچوونێن خهلهت و ( تهصهووراتێن ) لـهوچـه یێن كـو وى ل هندهك دهمێن دیرۆكا خـۆ ڕاگههاندین ، وهكى كو وى هزركرى ژن سهرهكانىیا خرابىیێ وهێڤێنێ پیساتىیێ یه ، یان دهمێ هندهك جاران كـۆنگر بهستیـن دا كو دان وسـتانـدنــێ ل ســهر عـهسلـێ ژنێ بكهن كانێ ئهو ژى مرۆڤه وحهق ههیه بچته د مهلهكـۆتا خودێ دا ، یان ژى ئهو چێكرىیهكا بێ خێره خودێ بۆ زهلامى دایه دا ئهو وجا خۆ پێ بقهتینت ؟!
مـرۆڤـیـنـى ـ ل دهمـهكـى ـ د بهرێخۆدانا خۆ دا بۆ ژنێ هند نزم بوو حهتا ههمى تایبهتـمـهندىیێن مرۆڤینىیێ ژێ ستاندین وئهگهر ژ بهر هندێ نهبا كو بێى وێ زێدههى چێ نهدبوو دویر نینه ههما حوكم ب نهمانا ئێكجار ل سهر دابا .. پاشى سال وزهمان زڤڕین وڕۆژهك ب سهر مرۆڤینىیێ دا هات دلـێ خۆ بره دورسـتـكـرنا ڤــێ خـهلهتىیێ ئینا ڕابوو زێـده ب ناڤ لایێ دى دا چوو حهتا ژن ب ڕهنگهكێ وهسا بێ سهركرى كـو ئهو ژ سهر هزرا خۆ ببهت كو ئهو وزهلام پێكڤه نفشێ مرۆڤى دورست دكهن .
د ناڤبهرا ڤان ههردو بهرێخۆدانێن كهچ دا ئیسلام بهرێخۆدانا خۆ یا ناڤنجى بهرچاڤ دكـهت كو هندى ژنه د مرۆڤینىیێ دا ههڤپشكا زهلامىیه و د هێڤێنى دا ههر ژ وىیه ، لهو د ( حقووق وواجباتان ) ژى دا ههڤالا وىیه .
⚪ڕاستىیا دووێ : هــهر چـهنـده زهلام وژن د هـێـڤـێن وخـوڕستىیا خۆ دا ئێكن و د بێ فهرق وجوداهینه ، بهلـێ دڤێت ژبیـر نهكهین كو د ئامادهبوون وكارى دا هــنـدهك جوداهى د ناڤبهرێ دا ههنه ، وههبوونا ڤان جوداهىیان بۆ هندێیه دا ژین ب ڕهنگهكێ دورست ب ڕێڤه بچت ، بۆ نـمـوونه : مهقهسێ دو دهڤ ههنه ، ههردو وهكى ئێكن ودژێك جودانه ژى ، وحهتا ههردو نهگههنه ئێك نابنه مهقهس ونهشێن كارێ بڕینێ بكهن .
ئهڤ حهدیسا بۆرى دهمێ بۆ مه ئاشكهرا دكهت كو ژن ژ پهڕاسىیهكا خوار چێبوویه نهڤێت مه وه تێ بگههینت كو ئهو چێكرىیهكا هۆڤه و ب چو ڕێكان نائێته سهر ڕێ .. نه ! بهلكى دڤێت بێژته مه زهلامان : ژینا خۆ د گهل ژنێ ل سهر خهونان ئاڤا نـهكـهن ، وبـزانـن كـو ژنـێ كـهسـیـنـىیهكا جودا وسهربـخـۆ ههیه ، ودبت ئهو د هندهك تشتان دا ل دویڤ وان قیاسان نهبت یێن هوین ددانن ، ڤێجا نه وه بت هوین هزر بكهن ئهڤ چـهنـده دێ بـتـه ئاسـتـهنگ د ڕێكا ههوه وخۆشى پێ بــرنـێ دا ، وهوین لـێ نهگهڕن ژنێ ل دویڤ وان قیاسان فهصال بكهن یێن هوین د خهونێن خۆ دا ددانن .
⚪مهسهلا سىیێ : ئهم دزانیـن كو خودێ دشیا د گهل ئادهمى حهووایێ ژى جودا چــێ بـكـهن ، بـهلـێ ههر وهكى خودێ ب ڤێ ئافراندنێ دڤیا ئادهمى ودووندهها وى ل هندێ ئاگههدار بكهت كو بناخهیێ مرۆڤى ئهو خێزانه یا ژ ژن ومێرهكى دورست دبت ، ونه ژن بێى زهلامى ژ مرۆڤان دئێته هژمارتن ونه زهلام بێى ژنێ ..
ئاكنجیبوونا ل بهحهشتێ :
پشتى خودێ دهیكا مرۆڤان حهووا داى ـ یان بهرى وێ بدهت ل دویڤ گۆتـنـهكێ ـ خـودێ وهسـا حـهزكـر ئادهمـى وژنـكـا وى بـێـخـتـه ژێر جهڕباندنێ ، ئینا فهرمان دا وان ل بهحهشتێ ئاكنجى بكهت ، وهكى د ئایهتهكێ دا هاتى : ( وَقُلنا ياآدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنْ الظَّالِمِينَ)[ البقرة : 35 ] .
وئێكهمین پسیار ل ڤێرێ دئێته هلێخستـن ئهڤهیه : ئهرێ ئهو چ بهحهشت بوو ئادهم وحهووا لـێ هاتینه دانان ؟ وئهو بهحهشت ل كیڤه بوو ؟
د بهرسڤا ڤێ پسیارێ دا دوو گـۆتن ههنه :
( جمهوورێ ) زانایێن ئیسلامێ ل وێ باوهرێنه كو ئهو بهحهشت ( جنة المأوى ) بـوو یا كـو خـودان باوهر ڕۆژا قــیـامهتێ دێ چنێ ، ودهلیلـێ ژ ههمىیان ب هێزتر ل سهر ڤێ بۆچوونێ ئهو حهدیسا درێژه یا ئیمامێ ( موسلم ) ژ ( ئهبوو هورهیرهى وحوذهیفهى ) ڤهگوهاستى ، تێدا هاتىیه : (( ڕۆژا قیامهتێ خودان باوهر دچنه نك ئادهمى دا ئهو بێت دهرگههێ بهحهشتێ بۆ وان ڤهكهت ، ئینا ئادهم دبـێـژتـه وان : ما تـشـتـهكى هوین ژ بهحهشتێ دهرێخستینه ژبلى گونهها بابێ ههوه ؟ )) ئهڤه هندێ دگههینت كو ئهو بهحهشتا ئادهم ژێ هاتىیه دهرێخستـن ههر ئهو بهحهشته یا خودان باوهر ڕۆژا قیامهتێ دچنێ .
بۆچوونا دووێ ئهوه یا ژ هندهك زانایان هاتىیه ڤهگوهاستـن كو ئهو بهحهشت نـه ئـهوه یا خـودان باوهر ڕۆژا قـیامـهتـێ دچـنـێ ، ودهلــیــلـێ وان یێ ژ هـهمــىیان ب هێزتر ئهڤهیه ، ئهو دبـێـژن : ئهگهر ئهو بهحهشت ( جنة المأوى ) با ، چاوا شهیطان دا چـتـێ و ل وێرێ وان د سهر دا بهت ، پشتى خودێ لهعنهت لـێ كرین وئهو دهركرى ؟
وباشتـرین بهرسڤ ل سهر ڤێ گـۆتنێ ـ ب هزرا من ـ ئهوه ئهم بێژین : شهرت نینه حهتا شهیطانى ئادهم وحهووا د سهر دا برین ئهو ب خۆ چووبته د بهحهشتێ دا، ڕاسته شهیطان یێ د گهل وان ئاخفتى وگهلهك یێ مایه پێڤه حهتا شیاى وان د سهر دا ببهت ، بهلـێ مهعنا ڤێ ئهو نینه شهیطان ب خۆ چووبته د بهحهشتێ دا ؛ چونكى یا ئهم دزانین وقورئانێ بۆ مه ڤهگێڕاى ڕۆژا قیامهتێ بهحهشتى ـ د بهحهشتێ دا ـ وجههنهمى ـ د جهههمێ دا ـ د گهل ئێك ودو دئاخڤن وبهرسڤا ئێك ودو ددهن وئێك ودو دبینن ژى ، وههر ئێك یێ ل جهێ خۆ .
وخۆ ئهگهر هات وشهیطان ب خۆ چووبته د بهحهشتێ دا ل نك وان چو مانعى نینه بێته گـۆتن : خودێ هند مهجال دابوویێ ئهو بچته بهحهشتێ ؛ دا مهسهلا جهڕباندنا ئادهم وحــهووایــێ پـێـك بینت ، وهكى كو ژىیهكێ درێژ دایێ ؛ دا ئهو سۆزا خۆ د سهردابرنا دووندهها ئادهمى دا پێك بینت .
وههر چاوا بت ئایهت یا ئاشكهرایه كو دهمێ خودێ ئادهم وحهووا ل بهحهشتێ داناین بـۆ وان دورسـتـكـر هـهر دارهكا بـهحــهشـتـێ یا وان بڤێت ئهو ژێ بـخـۆن ب تنێ دارهك تێ نهبت گـۆتێ : هوین ژ ڤێ دارێ نهخۆن ئهگهر دێ ژ زۆرداران ئێنه هژمارتن .. ئهو چ دار بوو ؟
نه د قورئانێ دا ونه د حهدیسێن دورست دا بهرسڤا ڤێ پسیارێ نینه .. وچونـكى مهخسهد ژ ڤێ نهخوارنێ جهڕباندنا ( ئـیـرادا ) ئادهمى وحهووایێ بوو ـ وهكى ئاشكهرا ـ نه كو نهخوارنا ڤى ڕهنگى دارێ ب خۆ بوو ، خودێ ڕهنگى دارێ بۆ مه ئاشكهرا نهكر ، ویا گرنگ نینه ئهم بزانیـن ئهو دارا خوارنا وێ هاتىیه قهدهغهكرن چ بوو ، بهلكى یا گرنگ ئهوه ئهم بزانیـن مهخسهد ژێ جهڕباندنا ئادهمى وحهووایێ بوو كانێ ئهو دێ شێن خۆ ژ خوارنا ڤێ دارا ل بهر دهسـتـێ وان دهنـه پاش ل وى دهمێ كو د شیانێن وان دایه ئهو ژێ بـخـۆن ، یا نه ؟
وئهڤهیه تشتێ مرۆڤى ژ حهیوانى جودا دكهت :
تشتهكێ قهدهغهكرى ل بهر دهستى هـهبـت و د شیانا وى دا بت ئهو وى تشتێ قهدهغهكرى بكهت ، وهنگى ئهو د ناڤبهرا دو كاران دا ڕاوهستت : یان دلچوونا خۆ تێر بكهت وپێ ل قهدهغهى بدانت ، یان ژى یێ خودان ئیـراده بت وبشێته خۆ .
مهعنا ئیـراده ئهو دوڕیانه یا مرۆڤى وحهیوانى ژێك جودا دكهت .
دهورێ ئبلیسى د سهردابرنا ئادهمى دا :
ووهسـا چـێـبـوو ئادهم وحــهووا د ڤــێ جهڕبانـدنـێ دا بۆ دهمهكێ نه دهسنیشانكرى ب سهركهفتـن ، حهتا حهزكرنا خودێ هاتىیه سهر كو ڕێ بۆ دوژمنێ وان یێ مهزن ئبلیسێ لهعنهتى بێته ڤهكرن دا ئهو دهورێ خۆ د سهردابرنا وان دا ببینت .. وههر چهنده خودێ ئادهم وحهووا ههردو ل هندێ ئاگههدار كربوون كو ئبلیس دوژمـنـێ وانـه ، ڤـێـجا بلا دهشیار بن دا ئهو ئێكا هند د گهل وان نـهكـهت كـو ئـهو ژ بـهحهشتێ بێنه دهرێخستـن ، وهكى د ئایهتهكێ دا هاتى : ( فَقُلْنَا يَاآدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنْ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى ) [ طه : 117 ] ، بهلـێ دیاره دهمهكێ درێژ ب سهر وان دا بۆرى ووان د ڤى دهمى دا ئهو شیـرهت ژ بـیـركر یا خودێ لـێ كرى وهكى خودێ ب خۆ گـۆتى : ( وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا ـ ب ڕاستى بهرى ئادهم ژ دارێ بخـۆت مه شیـرهت لـێ كر بوو كو ئهو ژێ نهخۆت ، ومه گـۆتبوو وى : هندى ئبلیسه دوژمـنـێ تـه ویـێ ژنـكـا تـهیـه ، ڤێجا ئهو ههوه ژ بهحهشتێ دهرنهئێخت ، ئهگهر هوین د دنیایێ دا دێ د نهخۆشىیێ دا بن ، ئینا شهیتانى وهسواس بۆ چێكر ووى گوهدارىیا وى كر ، وئادهمى شیـرهتا مه ژبیـركر ، ومه نهدیت وى ئهو پاڕاستى یا فهرمان پێ ل وى هاتىیه كرن ( [ طه : 115 ] .
وئبلیسى دهمێ گهلهك خۆ جهڕباندى وچو ئهنجام ب دهست ڤه نههاتین ، ئهو لـێ گهڕیا نوقطا لاواز ل نك مرۆڤى ( ئستغلال ) بكهت ، وخۆ پێ بگههینته ئارمانجێ ، وپشتى وى باش مرۆڤ نیاسى وى زانى ئهو نوقطه ل كیڤهیه ..
خودایێ مهزن دبێژت : ( فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَاآدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَا يَبْلَى ـ ئینا شهیطانى وهسواس بۆ ئادهمى چێكر وگـۆتێ : ئهرێ ئهز وێ دارێ نیشا ته بدهم یا كو ئهگهر تو ژێ بـخـۆى ههروههر بـمـینى ونـهمـرى ، ومـلـكـهكـێ بـێ دویـماهـى وڤـهبڕین بگههته ته ؟ ( [ طه : 120 ] و ل جههكێ دى دبێژت : ( فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنْ الْخَالِدِينَ ـ ئینا شهیطانى بێ ئهمرىیا خودێ ئینا سهر دلـێ ئادهمى وحهووایێ كو ئهو ژ وێ دارێ بـخـۆن یا خـودێ ئهو ژێ پاشڤه لـێ داین ؛ دا ئهو جهێ ل بهر وان هاتىیه ڤهشارتن ژ عهورهتێ وان بـۆ وان ئاشكهرا ببت ، وبـۆ سهردابرن وى گـۆته وان : ههما ژ بهر هـنــدێ خـودایێ ههوه هوین ژ خوارنا فێقىیێ ڤێ دارێ پاشڤه لـێ دان دا هوین ژى نهبنه دو فریشته ، ودا هوین نهبنه ژ وان یێن ههر زێندى دمینن ( [ الأعراف : 20 ]
دیاره ئبلیسى دهمهكێ نه یێ كێم خۆ جهڕباندىیه دا ئادهمى د سهر دا ببهت ، وپـشـتـى چـو بــهرهــهم ب بزاڤێن وى ڤه نههاتین ڕابوو ( تهركیز ) كره سهر هندهك ژ وان دلچوونان یێن خودێ د خوڕستىیا مرۆڤى دا داناین ووى گـۆته ئادهمى وحهووایێ ههر دووان : ئهز دێ دارهكێ نیشا ههوه دهم ئهگهر هوین ژێ بـخـۆن هوین چو جاران نامرن ، وملكهكێ بێ دویماهى دێ گههته ههوه ، وطەبیعەتێ ههوه دێ وهكى یێ ملیاكهتان لـێ ئێت . ودا ئهو هزرا خرابىیێ ژێ نهكهن وى سویند بۆ وان ب خودێ خوار كو وى خێرا وان دڤێت ونهڤێت چو خرابى بگههته وان .
وئایهت ئاشكهرا دكهت كو ئارمانـجـا ئبلیسى ژ ڤێ بهرگهڕیانێ ئهو بوو جهێ ڤهشارتى ژ عهورهتێ وان ل بهر وان ئاشكهرا بكهت ، دیاره وى دزانى ئهگهر وى ئهڤ چــهنــده كر وعهوهرتێ وان ل بهر وان ئاشكهرا كر هزرا تێركرنا پێتڤىیێن لهشى دێ ل سهر وان زال بت وبهرێ وان دهته خۆژبیـركرنێ ومرۆڤى ئهگهر خۆ ژبیـركر وژبیـركر كانێ ئهو بۆچى هاتىیه دان دێ خودایێ خۆ ژى ژبیـركهت .
ووهسا چێبوو دهمهكێ خۆژبیـركرنێ ب سهر ئادهمى وحهووایێ دا هات وشهیطانى ئهڤ دهلیڤه ژ دهست خۆ نهكر :( فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُلْ لَكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِين ـ ئینا وى ئهو ههردو خڕاندن ودسهردابرن ، ووان ژ وێ دارێ خوار یا خودێ ئهو ژێ پاشڤه لـێ داین ، ڤێجا دهمێ وان ژێ خوارى عهورهتێ وان ل بهر وان ئاشكهرا بوو ، وئهو تشتێ خودێ ئهو بهرى هنگى پێ ستارهكرین نهما ، ڤێجا وان دهست دایێ بهلگێن بهحهشتێ دانه بهر خۆ ، وخودایێ وان گازى وان كر : ئهرێ ما من هوین ژ خوارنا وێ دارێ نه دابوونه پاش ، ومن نهگـۆتبوو ههوه : هندى شهیتانه دوژمنهكێ ئاشكهرایه بـۆ ههوه ؟ ( [ الأعراف : 22 ] .
و ل جههكێ دى خودایێ مهزن دبێژت : ( فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى ـ ڤێجا ئادهمى وحـهووایێ ژ وێ دارێ خـوار یا خـودێ گـۆتـىیێ ژێ نـهخـۆن ، وعهورهتێ وان ل بهر وان ئاشكهرا بوو ، وبهرى هنگى ئهو ل وان یێ ڤهشارتى بوو ، ئینا وان دهســت دایــێ بهلگێن بهحهشتێ كرن وخۆ پــێ ستاره كرن ؛ دا ئــهوا دیار بووى ژ عهورهتـێ وان ئــهو ڤـــهشـێـرن ، وئادهمــى بــێ ئــهمـرىیا خــودایێ خـۆ كر ، و ب خــوارنا ژ وێ دارێ یا خـودێ گـۆتىیێ خۆ نێزیك نهكه ئهو د سهر دا چــوو ( [ طە : 121 ] .
و ل ڤـێرێ دو ڕاوهسـتـان د گــهل سهرهاتىیا دسهرداچوونا ئادهمى وخوارنا وى ژ دارا قهدهغهكرى مه ههنه :
⚪یا ئـێـكـێ : هـنـدهك كــهس هــهنــه وهسا ددهنـه زانـیـن كو دهورێ سهرهكى د سهردابرنا ئادهمى دا حهووایێ گێڕا بوو (بو پتر پێزانینان ل دور ڤێ بوچونێ بەرێ خو بدە سفر التکوین 3/1.20) ، یهعنى : دهمێ شهیطان بێ هیڤى بووى كــو ئادهم گوهدارىیا وى بــكــهت ، ئــهو ڕابوو خۆ د گهل حهووایێ جهڕباند و ب ساناهى شیا وێ دسهردا ببهت ، نه بهس هنده بهلكى وى حهووا بۆ خۆ كره ئهو داڤ یا وى ئادهم ژى پێ گرتى ، و ژ بهر ڤێ چهندێ نفشێ ژنێ د چاڤێن وان دا بناخهیێ خرابىیێ وسهرداچوونێ ولهعنهتێیه ، وچونكى حهووا ئهگهرا ئێكهمین گـــونــهها مــهزنـه مـرۆڤى كرى ، ژن ـ ب دیتنا وان ـ نه یا ژ ههژى هندێیه بچته د مـهلـهكـــووتا خـودێ دا . وئـیـسلام ڤێ بۆچوونێ ڕاست نابینت ، بـهلكى قورئان ـ وهكى د ئایهتاێن بۆرى دا مه دیتى ـ ب ڕهنگهكێ ئاشكهرا دبێژته مه : كانێ چاوا شهیطانى حهووا د سهردا بر وهسا وى ئادهم ژى د سهردا بر ، وكانێ چهند گونهها ڤێ بێ ئهمرىیا خودێ د كهفته سهر ملێن حهووایێ هند دكهفته سهر ملێن ئادهمى ژى ، وچــونـكى ههردو د گونههێ دا دپشكدار بوون ههر دووان پێكڤه داخوازا لێبۆرینێ كر ، وخودێ تـۆبا ههر دووان پێكڤه قهبویلكر ، وههردو زڤڕین بێ گونههــ.
⚪یا دووێ : دهمێ ئادهم وحهووا د بهحهشتێ دا وهندى وان پێگیـرى ب ئهمرێ خودێ دكر ، ئهو ل سهر فیطرهتا خۆ بوون وعهورهتێ وان یێ ڤهشارتى بوو ، شـهیـطـان هـنـگـى ڕاوهستیا ڤێ فیطرهتێ ل بهر وان شێلى بكهت وعهورهتێ وان بهرچاڤ بكهت ، یهعنى : پێتڤىیه مرۆڤ باش بزانت كو خۆڕویسكرن ودیـاركـرنـا وى جـهـێ خـودێ فـهرمان ب ڤهشارتنا وى داى ژ لهشى هـۆنهرهكه ژ داهێنانا شهیطانىیه ، لهو مــرۆڤــێ خــودان باوهر دڤــێــت خــۆ ژێ بدهته پاش ، وقورئان ب ئاشكهرایى ڤێ ڕاستىیێ بۆ مه بهرچاڤ دكهت دهمێ دبێژت : ( يَابَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمْ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنْ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُون ـ ئـهى دوونـدهها ئادهمى بلا شهیطان ههوه نهخاپینت ، وگونههێ ل بهر هـهوه شـرین نـهكهت ، ههر وهكى ل بهر دایبابێن ههوه ئادهم وحهووایێ شرینكرى ، ڤێجا ژ بهر هندێ وى ئهو ههردو ژ بهحهشتێ دهرێخستن ، ئهو وان جلكێن خودێ ئهو پێ ستارهكرین ژ بهر وان دكهت ؛ دا عهورهتێ وان نیشا وان بدهت . هندى شهیتانه ئهو ودووندههــ ونفشێ وى ههوه دبینن بێى هوین وان ببینن ڤێجا لـێ دهشیار بن . هندى ئـهمـیـن مه شهیتان یێن كرینـه دۆست وسـهركار بـۆ وان كافرێن باوهرىیێ ب تـهوحـیـدا خـودێ نــهئــیــنـن ، وپێغهمبهرێن وى ڕاستگـۆ نهدهرێخن ، وكارى ب ڕێكا وى نهكهن ( [ الأعراف : 27 ] .
تـۆبهكرنا ئادهمى وحهووایێ :
ئادهمى ئهو پهیـمـان ژ بیـركر یا وى د گهل خودێ بهستى كو گوهدارىیا شهیطانى نهكهت و ژ دارا قهدهغهكرى نهخۆت ، وبهرانبهر خاپاندنا دوژمنێ خۆ ئبلیسى لاواز بوو ، وهنگى ئهمرێ خودێ ب جهــ هات ، ئادهمى وژنكا وى حهووایێ ههر دووان ژ دارێ خـوار وكـهفـتـنـه د بێ ئهمرىیا خودێ دا ، ووان ب ڤى كارێ خۆ دا زانین كو مرۆڤ د ئافراندنا خۆ دا یێ لاوازه وئامادهبوونا وى بۆ دسهرداچوونێ ههیه ، وهكــى خــودایێ مهزن د دهر حهقا ئافراندنا وى دا گـۆتى : ( .. وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا ـ ومــرۆڤ لاواز یێ هاتـىیـه ئافــرانــدن ( [ النساء : 28 ] ، ژ بـــهر ڤـێ چـهنـدێ یا غهریب نینه مرۆڤ هندهك جاران بكهڤت یان خۆ ژ بیـر بكهت وگونهههكێ ـ بلا چهند یا مهزن ژى بت ـ بكهت ؛ چونكى ئهڤه پشكهكه ژ طبیعەتێ مــرۆڤــى ، ب تــنـێ یا گرنگ ئهوه مرۆڤى دلهكێ هشیار ورحهكا گهش ههبت وڕێكا ل خــۆزڤــڕیــنـێ ل بهر خۆ بهرزه نهكهت ، وبزانت وى خـودایـهكـێ وهسا هـهیـه ل كـهفـتـنـێ دبـۆرت ، وشكهستنێ ڤهدگرت ، ولهزێ د عهزابدانێ دا ناكهت .
ئادهم وحــــهووا هـــهردو خـهلـهت بــوون دهمێ دلـێ خۆ برىیه ( خولوودێ ) و ( ملكهكێ بێ دویـمـاهى ) وقهستا وێ دارێ كرى یا خودێ ئهو ژێ داینه پاش و ژ بهرێ وێ خوارى ، وگاڤا ئهو كهفتینه د گونههێ دا ووان بهرانبهر گازىیا شهیطانى خۆ لاواز دیتى ، ئهو فیطرهتا خـودێ دایه وان گـهش بـوو وبـهرێ وان دا ڕێكا تۆبهكرنێ ، وەبیعەتێ مرۆڤىیه ل دو دهمان پتـر بهرێ وى دكهفته ڕێكا تـۆبـهكرنێ : گاڤا دكـهفـتـه د تهنگاڤىیهكا وهسا دا ل نـــك وى مسۆگهر دبت كو ژ خودێ پێڤهتر وى چو ڕێكێن دى نینن ، وگاڤا ب ئاگرێ ( غهریزهیهكا ) وهسا یا ئهو نهشێن پاشڤه لـێ بدهت دئێته سۆتن ، ڤێجا پشتى نهفسا وى تهنا دبت پهشێمانى ڤێڕا دگههت ، ولههىیا تـۆبـێ د دلـى دا ڕادبت ، و ژ دهرگههێ خودێ پـێـڤـهتـر ئهو چو كهسێ نابینت هاوارێن خۆ بگههینتێ ویێ ژێ ب هیڤى بت كو د هاوارێ بێت ..
گاڤا ئادهمى وحهووایێ بێ ئهمرىیا خودێ كرى وزانى وان ئهو كر یا خودێ ئهو ژێ داینه پاش ، پهشێمانى ل نك وان پهیدا بوو ، و ب تـۆبهكرن ڤه وان هاوارێن خۆ گههاندنه خودێ : ( قالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنْ الْخَاسِرِينَ ـ ئادهمـى وحـهووایـێ گـۆت : خـــودایــێ مـه ب خـوارنا ژ دارێ مه زۆردارى ل خۆ كر ، وئهگهر تو ل مه نهبـۆرى ودلـۆڤانىیێ ب مه نهبهى مسوگهر ئـــهم دێ ژ وان بــیــن یێن بار وپشكێن خۆ ل دنیایێ وئاخــرهتــێ بهرزهكرین ( [ الأعراف : 23 ] ، وئهڤ پهیڤه ئهو بوون یێن ئادهمى ژ خودایێ خۆ وهرگرتـیـن ، ودوعا بـۆ خۆ پێ كرین ڤێجا خودێ تـۆبا وى ژێ قهبویلكرى .
دهركهفتنا ژ بهحهشتێ :
سهربۆڕا ئێكێ ب دویماهى هات ، وسالـۆخهت وتایبهتـمـهندىیێن مرۆڤى پێ ئاشكهرا بوون ، ومرۆڤ ب خۆ پـێ ئاگههدار بوو ، وئهڤه تشتهكێ گهلهكێ فهر بوو بۆ مرۆڤى پشتى ئهو ل مهیدانا ههڤڕكىیێ هاتىیه دانان : ل عهردى ، ئهوێ خـودێ وه حـهزكـرى ببته جهێ شهڕێ بهردهوام د ناڤبهرا مرۆڤى وشهیطانى دا .. ( قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ . قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ ـ خودایێ مهزن گـۆته ئادهمى وحهووایێ وئبلیسى : هوین ژ عهسمانى بهر ب عهردى ڤه ههڕنه خوارێ ، وهندهك ژ ههوه بـۆ هندهكان دێ بنه دوژمن ، وجههك بۆ ههوه ل عهردى ههیه هوین لـێ ئاكنجى ببن وحهتا دمرن خــۆشــىیێ لـێ ببهن . وگـۆته ئادهمى وحهووایێ ودووندهها وان : ژینا هـهوه دێ ل وێـرێ بـت ، ئانـكـۆ : ژینا خۆ یا دنیایێ هوین ل عهردى دێ بـۆرینن ، ومرنا ههوه ژى دێ ل وێرێ بت ، وخودایێ ههوه ههر ژ وێرێ دێ ههوه ڕاكهتهڤه ، وبـۆ ڕۆژا قیامهتێ كـۆم كهت( [ الأعراف : 24-25 ] .
و ب ڤێ فهرمانا خودایى نفشێ مرۆڤى د شهخصێ ئادهمى وحهووایێ دا ، ههر وهسا ئـبـلیس ژى ، ژ عهسمانى بهر ب عهردى ڤه هاتنه دادان و ل عهردى ئاكنجى بوون ، وههژى گـۆتنێیه بێژین : ئیمامێ موسلم ژ ئهبوو هورهیرهى ڤهدگوهێزت دبێژت : پێغهمبهرى ـ سلاڤ لـێ بن ـ گـۆت : ( باشتـرین ڕۆژ ڕۆژ تێدا ههلات بـت ڕۆژا ئهینىیێ یه ، ل وێ ڕۆژێ ئادهم هاتبوو ئافراندن ، و ل وێ ڕۆژێ ئهو ل بهحهشـتــێ هاتـبـوو دانان ، و ل وێ ڕۆژێ ئهو ژ بهحهشتێ هاتبوو دهرێخستـن ) و د ریوایهتهكا دى دا هاتىیه : ( و ل وێ ڕۆژێ قیامهت ڕادبت ) .
ودبت پـسـیارهك ل ڤـێـرێ بـێـتـهكـرن : ئهرێ ئادهم وحهووا وئبلیس ل كیژ جهى ل عهردى هاتنه دانان ؟
د بهرسڤێ دا دێ بێژین : نه د قورئانێ دا ، ونه د حهدیسێن دورست دا بهرسڤا ڤێ پسیارێ نههاتىیه دان ، هندهك ریوایهتان ژ هندهك صهحابى وتابعىیان یێن هاتینه ڤهگوهاستـن چهند بهرسڤهكێن ژێك جودا بۆ ڤێ پسیارێ تێدا ههنه .
وهسا خودێ بــۆ ئادهمى ودووندهها وى حهزكر كو ئهو ل سهر عهردى بێنه دانان ، ئهو عـهردێ ئهو ژ ئاخا وى هاتینه ئافراندن ، دا ئهو لـێ ببنه خودان دهسـهـهلات ووى ئاڤا كـهن ، وحــهتـا خودێ بۆ حهزكرى ل سهر بژین وگاڤا مرن د ناڤ ئاخا وى دا بێنه ڤهشارتن ، پاشى ژێ بێنه ڕاكرن وبزڤڕنه نك خودایێ خۆ دا ئهو حوكمى د ناڤبهرا وان دا بكهت : یان بۆ بهحهشتێ .. مالا وان یا ئێكێ ، ئـهگـهر وان ڕێـكـا پـێـغـهمـبـهران گـرت ، یان ژى بـۆ جــههــنـهمــێ ، ئــهگــهر ئـهو د گازىیا شهیـطـانى چـوون و ب هـیـڤـىیێن وى هاتـنـه خاپاندن ، ودهمێ فــهرمان ژ لایێ خـــودێ ڤــه هاتىیه دان كو نفشێ مرۆڤى ژ بهحهشتێ ژۆردا بهر ب عهردى ڤه بێته خوارێ ، خودێ ڕاستىیهك ل بهر چاڤان دانا : ( قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ . وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ـ مه گـۆتـه وان : هوین ههمى پێكڤه ژ بهحهشتێ ههڕنه خوارێ ، وپاشى بـۆ ههوه ودووندههێن ههوه یێن پشتى ههوه دئێن تشتێ هیدایهتا ههوه تێدا ههى دێ ئێت . ڤێجا ههچىیێ كـارى پـێ بـكـهت تــرس ل سـهر پاشهڕۆژێ وپهشێمانى ل سهر یا بـۆرى ناگههته وان ، بهلكى دلڕحهتى ل دنیایێ وئـاخرهتێ دێ یا وان بت . وئهوێن كافرى ودرهو ب ئایهتێن مه یێن دئێنه خواندن ونیشانێن تهوحیدا مه كرى ، ئهو ئهون یێن دمیننه د ئاگرى دا ، ههر دێ تێدا مینن ، ژێ دهرناكهڤن ( [ البقرة: 38-39 ] .
وقورئان دهمێ سهرهاتىیا ئادهمى ب بهرفرههى بۆ مه ڤهدگێڕت ههر ژ بهرى بێته ئافراندن وحهتا پشتى ل سهر عهردى هاتىیه دانان دڤێت بهرێ مه بدهته چهند ڕاستىیهكێن مــهزن یێن كو مرۆڤێ دویرى قورئانێ دژیت یێ لـێ ئاگههدار نینه ، ژ وان ڕاستىیان :
⚪1- پهیدابوونا مرۆڤى ل سهر ڤى عهردێ بۆ ژین وژیارا وى هاتىیه ئامادهكرن كارهكێ بێ ئارمانج و ( صودفهیهكا ) ژ قهستا نهبوویه ، وئهوێن هزر دكهن ئهڤ گــهردوونا ئـهم لـێ دژین بێ دهستى یا هاتىیه د خهلهكا ههبوونێ دا ، وپاشى ژین ب خۆ ژى ب بێ دهستىیهكا دى یا لـێ هاتىیه دان ، د بێ ئارمانجى وگومانهكا مهزن دا دبهرزهنه !
⚪2- بهادارىیا نفشێ مرۆڤى ب وێ ئارمانجێ ڤه یا گرێدایه یا كو ئهو ژ بهر هاتىیه ئافـرانـدن : كـو عـهردى ل ژێر سـیـبـهرا عهبدینىیا خۆ بۆ خودێ ئاڤا بكهت ، نه وهكى د دیـتـن وبـۆچـوونـێـن ( مـاددى ) دا دئـێـتـه هـزركـرن كـو بـهـایـێ مـرۆڤـى ب بـهـا و ( قـیـهمێن ماددى ) ب تنێ ڤه یێ گرێدایه .. ئهڤ مرۆڤێ ئهگهر ژ لایێ ( حهجـمـى ) ڤه بێته ههلسهنگاندن ههر نهئێته دیتـن بهرانبهر وان چێكرىیێن د گــهردوونێ دا ههین ، خودێ هند تایبهتـمـهندى یێن داینێ كو ـ د سنۆرێ عهبدینىیا خۆ بۆ خودێ دا ـ ببته سهروهرێ ههمى خودان رحان .
⚪3- ئهڤ مرۆڤێ د هێڤێنێ خۆ دا دگههته ئادهمى وحهووایێ ، د گهل وان تایبهتـمـهندىیێن وى ههین ژى ، د هندهك لایێن ههبوونا خۆ دا یێ لاوازه ، ئهگهر كهسهك ههبت ڕێبهرىیا وى بۆ خرابىیێ بكهت و ب سهر جهێن لاوازىیا وى هل بــبــت زوى دێ شـێـت وى د سـهردا بــهت ، ژ بهر ڤێ چهندێ خودێ ئهو نههێلا ب هیڤىیا فطرهت وعهقلدارىیا وى ب تنێ ڤه ، بهلكى لـێ هاته كهرمێ وپێغهمبهر بۆ هنارتن وكیتاب د گهل دا ؛ دا بهرێ وان ژ ڕێكا ڕاست نهئێته وهرگێڕان .
⚪4- چونكى مرۆڤ لاواز یێ هاتىیـه ئافـرانـدن ـ وهكى مه گـۆتى ـ وجهێ گومانێیه كو د ههر جهڕباندنهكا ئهو تێ دبۆرت دا ئهو بتهحست ، خودێ دهرگههێ تـۆبێ ل بهر ڤهكر وهێلا ڤهكرى ، وگـۆتێ : ههر جارهكا تو تهحسى ، ل من بزڤڕه وتـۆبه بكه گونهها ته ئهگهر چهند یا مهزن ژى بت ئهز دێ بۆ ته ژێ بهم .
ب ڤێ ڕاستىیا خۆ ئیسلامێ بارێ مرۆڤى سڤك كر ، وئهو چیڤانۆكا كهنیسێ وزهلامێن خۆ بـۆ خۆ ڤههاندى كو : (( گونهها ئادهمى لهعنهتهكا هـهر وهـهره د ستویێ دووندهها وى دا ، حهتا ئهو باوهرىیێ بینن كو خودێ د كراسێ مرۆڤى دا یێ هاتىیه وخۆ دایه كوشتـن وهلاویستـن )) ئهڤ چیڤانۆكه لادا وگـۆت : ئادهم خهلهت بوو وتـۆبهكر ، ووهكى ههر مرۆڤهكێ خهلهت ببت وتـۆبه بكهت خودێ لـێ بۆرى وئهو ژ گونههێ پاقژكر .. وخلاس !
⚪5- شـهڕێ مـرۆڤـى یێ سهرهكى وبهردهوام ئهو شهڕه یێ شهیطانى دژى وى ڕاگههاندى ، وسۆز داى هندى ژێ بێت ئهو بهردهوامىیێ پێ بدهت ؛ دا نههێلت پتـریـنـێ مـرۆڤـان ژ دووندهها ئادهمى بزڤڕنه وێ بهحهشتێ یا ئهو ژێ هاتینه دهرێخستـن .
سهرهاتییا ههردو كوڕێن ئادهمى :
کومــێتــدان لسـهر بابــه تـی