عابدێ نه‌زان

 


عابدێ نه‌زان


ژ سوفیانێ كوڕێ عویه‌ینه‌ى دئێته‌ ڤه‌گوهاستن، دبێژت: ((هشیارى فتنا زانایێ خراب وعابدێ نه‌زان بن، چونكى فتنا وان فتنه‌یه‌ بۆ هه‌ر ئێكێ سه‌رداچووى، ئه‌ڤه‌ ب نـه‌زانـیـنـا خــۆ بــه‌رێ خــه‌لكـى ژ زانینێ وكارپێكرنێ دده‌ته‌ پاش، وئه‌وێ هه‌ ب خرابییا خۆ به‌رێ خه‌لكى دده‌ته‌ سه‌رداچوونێ)).

ژ ڤی گۆتنێ دئێته‌ زانین كو دو ڕه‌نگێن مرۆڤان هه‌نه‌ خه‌لك پتر پێ د سه‌ردا دچن؛ چونكى فتنا وان ژ یا هه‌ر ئێكێ دى مه‌زنتره‌،

 ڕه‌نگێ ئێكێ: ئه‌و زانایه‌ یێ زانینا وى به‌رێ وى نه‌دابته‌ ته‌قوایێ، وترسا وى ژ خودێ هند لێ نه‌هاتبت به‌رێ وى ژ حه‌رامیێ وه‌رگێڕت، ڤـێجا ئه‌و زانینا خۆ بكه‌ته‌ ڕێك بۆ خۆمه‌زنكرنا ل سه‌ر سه‌رێ خه‌لكى، وفه‌توایێن خۆ بێخته‌ د خزمه‌تا زالم وزۆرداران دا، بۆ هندێ دا بهایه‌كێ ئه‌رزان پێ وه‌رگرت.. 

وڕه‌نگێ دووێ: ئه‌و عیباده‌تكه‌رێ جاهل ونه‌زانه‌ یێ چو علم ب ئه‌حكامێن شریعه‌تى نه‌هه‌ى، له‌و دێ بینى هه‌ر مه‌سه‌له‌كا هه‌بت ئه‌و ب زه‌وقى وهـزر وتـه‌خـمـیـنـێـن خـۆ شـرۆڤــه‌ دكه‌ت، وبێى زانینه‌كا دورست حــوكــمـــى ل ســه‌ر دده‌ت، و د ئــه‌نــجــام دا ئـه‌حكامـێـن وى ژى خه‌له‌ت ده‌ردكه‌ڤن؛ چونكى ل سه‌ر (هه‌وایێ نه‌فسێ) دئاڤاكرینه‌، وئه‌گه‌ر زانایێ (مونحه‌رف) گه‌له‌ك جاران دینى ل دویڤ دلێ ده‌سهه‌لاتێ بــبـــه‌ت دا دنـیــایــێ ب ده‌ست خۆ بێخت، عابدێ نه‌زان گه‌له‌ك جاران دینى ل دویڤ دلێ عامیان دبه‌ت دا (شه‌عبیه‌تێ) بۆ خۆ ل نك وان په‌یدا بكه‌ت، وئه‌گه‌ر گرفتاریا زانایێ (مونحه‌رف) ئه‌و بت شه‌یتان د ده‌رگه‌هێ دنیایێ ڕا دئێتێ دا وى پێ د سه‌ر دا ببه‌ت، گرفتاریا عابدێ نه‌زان ئه‌وه‌ شه‌یتان نه‌زانینا وى بۆ خۆ ئستغلال دكه‌ت ووى پێ د سه‌ر دا دبه‌ت.


به‌رى سه‌رهاتییێ: 


د سه‌رهاتییا بۆرى دا وه‌كى مه‌ دیتى خودایێ مه‌ته‌ل بۆ مه‌ ب زانایه‌كێ مونحه‌رف ئینا، یێ زانینا وى ئه‌و بلند نه‌كرى، به‌لكى ئه‌و پتر ب نك عه‌ردى ڤه‌ نزمكرى، و دڤێ سه‌رهاتییێ دا ئه‌و مه‌ته‌له‌كا دى بۆ مه‌ ب عابده‌كێ نه‌زان دئینت، ئه‌وێ عیباده‌تكرنا وى بۆ خودێ ل سه‌ر بناخه‌یه‌كێ دورست نه‌هاتییه‌ ئاڤاكرن، كو بناخه‌یێ علم وزانینا شه‌رعى یا دورســتـــه، له‌و د سه‌ردابرنا وى یا ب سناهى بوو..

 ئه‌ڤ سه‌رهاتییه‌ د سووره‌تا (الحشر) دا ژ قورئانێ هاتییه‌، وبابه‌تێ سه‌ره‌كى یێ سـووره‌تـا (الحشر) وه‌كى ئه‌م دزانین ل دۆر ده‌رێخستنا جوهیێن (بنو النضیر)ه‌ ژ باژێڕێ مه‌دینێ ب ده‌ستێ موسلمانان، وسه‌رهاتییێن دیرۆكێ هه‌ر وه‌سا ئایه‌تێن ڤێ سووره‌تێ ب خۆ ژى ئاشكه‌را دكه‌ن كو به‌رى موسلمان ب كارێ ده‌رێخستنا ڤان جوهیان ڕاببن، ده‌سته‌برایێن جوهیان ژ منافقێن مه‌دینێ ئه‌و بۆ دوژمناتییا موسلمانان پالدان، وگۆتنێ:

 ئه‌گه‌ر هوین نه‌یاره‌تییا موسلمانان بكه‌ن ئه‌م دێ پشته‌ڤانییا هه‌وه‌ كه‌ین، وهه‌ر جاره‌كا وان شه‌ڕێ هه‌وه‌ كر ئه‌م دێ د گه‌ل هه‌وه‌ شه‌ڕێ وان كه‌ین، وخۆ ئه‌گه‌ر مه‌سه‌له‌ گه‌هشته‌ هندێ ئه‌و هه‌وه‌ ژ مه‌دینێ ده‌ربێخن ژى ئه‌م ژى دێ د گه‌ل هه‌وه‌ ده‌ركه‌ڤین، و د چو حاله‌تان دا ئه‌م هه‌وه‌ ناهێلینه‌ ب تنێ. به‌لێ ده‌مێ مه‌سه‌له‌ بوویه‌ ڕاستى و ژ به‌ر خیانه‌تا وان موسلمانان هێڕش دایه‌ سه‌ر وان، وئه‌و ده‌رێخستین، منافقان پشته‌ڤانییا وان نه‌كر، وشه‌ڕ د گه‌ل وان نه‌كر، وئه‌و هێلانه‌ د ده‌ستێ موسلمانان دا.. هنگى، و ب ڤێ هلكه‌فتنێ ئه‌ڤ سووره‌ته‌ هاته‌ خوارێ، وتێدا ئیشاره‌ت بۆ ڤێ سه‌رهاتییێ هاته‌دان.


سه‌رهاتى وه‌كى د قورئانێ دا هاتى: 


سه‌رهاتى وه‌كى مه‌ گۆتى د سووره‌تا (الحشر) دا هاتییه‌، د ئایه‌تێن (16-17)ێدا، قورئان ب ڤى ڕه‌نگى ئیشاره‌تێ دده‌ته‌ سه‌رهاتییێ، دبێژت:(كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ 16 فَكَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِي النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ 17)

ومــه‌عــنـــا ڤـــان ئایــه‌تـــان ب كورتى ئه‌ڤه‌یه‌، خودایێ مه‌زن دبێژت: مه‌ته‌لا ڤان منافقان د سه‌ردابرنا ده‌سته‌برایێن خۆ یێن جوهى دا، وپالدانا وان دا بۆ شه‌ڕى، ودانا سۆزێ بۆ وان كو ئه‌و پشته‌ڤانییا وان دژى پێغه‌مبه‌رێ خودێ -سلاڤ لێ بن- بكه‌ن، وه‌كى مه‌ته‌لا شه‌يتانیه‌ ده‌مێ وى كوفر ل به‌ر (مرۆڤى) شرين كرى، وبه‌رێ وى دايێ، ڤێجا ده‌مێ ئه‌و كافر بووى، شه‌يتانى گۆتێ: ئه‌زێ ژ ته‌ به‌ريمه‌، هندى ئه‌زم ئه‌ز ژ خودێ خودايێ هه‌مى چێكریان دترسم. ڤێجا دويماهیا شه‌يتانى ويا وى مرۆڤێ گوهداریا وى كرى وكافر بووى، ئه‌و بوو ئه‌و هه‌ردو چوونه‌ ئاگرى، هه‌ر وهه‌ر دێ تێدا مينن، وئه‌و جزايێ زۆردارانه‌ يێن پێ ل توخويبێن خودێ ددانن.


ئه‌و مرۆڤێ هه‌ كى بوو؟


وه‌كـى ئـه‌م دبـیـنـیـن ئــه‌ڤ ئـایـه‌تــه‌ بـیـرا جوهیێن (بنو النضیر)، ویا مه‌ ژى، ل مه‌ته‌له‌كێ دئیننه‌ ڤه‌، مه‌ته‌له‌كا د سه‌ردابرن وخاپاندنێ، لایه‌كێ ڤێ مه‌ته‌لێ شه‌یتانه‌، ولایه‌كێ دى مرۆڤه‌كه‌، ودوژمناتى د ناڤبه‌را شه‌یتانى ومرۆڤى دا یا كه‌ڤنه‌، ب كه‌ڤناتییا مرۆڤى ب خۆ، ڤێ دوژمناتییێ ژ هنگى وه‌ره‌ ده‌ست پێ كرییه‌ ڕۆژا شه‌یتانى سۆز داى هندى ژێ بێت ئه‌و كارى بۆ د سه‌ردابرنا مرۆڤى دا بكه‌ت، وبه‌رێ وى ژ ڕێكا خودێ وه‌رگێڕت، وهه‌ر كه‌سه‌كێ ڤان ئایه‌تان بخوینت بێ گومان ئێكه‌مین پسیارێ دكه‌ت دێ ئه‌ڤه‌ بت:

- ئه‌رێ ئه‌و مرۆڤێ ڤان ئایه‌تان ئیشاره‌ت دایێ كیه‌؟

ئه‌و مرۆڤه‌كێ ده‌سنیشانكرییه‌، سه‌رهاتییه‌كا وى یا تایبه‌ت هه‌بوویه‌؟ یان ژى ئه‌و ئیشاره‌ته‌كه‌ بۆ هه‌ر مرۆڤه‌كێ هه‌بت، یێ ئه‌ڤ سالۆخه‌ته‌ ل نك په‌یدا ببت، سالۆخه‌تێ د سه‌ردا چوون وخاپانادنێ ب فه‌ند وفێلێن شه‌یتانى، ئه‌وێ پشتى هنگى به‌رائه‌تا خۆ ژێ دده‌ت؟

ئه‌ڤ هه‌ردو بۆچوونه‌ ژ ته‌فسیرزانان دئێته‌ ڤه‌گوهاتن، ومه‌ دڤێت ل ڤێرێ بۆچوونا ئێكێ ئاشكه‌را بكه‌ین، ئه‌وا دبێژت:

 ئه‌ڤه‌ ئیشاره‌ته‌كه‌ بۆ مرۆڤه‌كێ مه‌علووم یێ خودان سه‌رهاتییه‌كا ده‌سنیشانكرى، وخودانێن ڤێ بۆچوونێ پال دده‌نه‌ سه‌ر وێ ریوایه‌تێ یا ژ (ئبن مه‌سعوود وئبن عه‌بباسى) ژ صه‌حابیان، وهژماره‌كا تابعیان ژى دئێته‌ ڤه‌گوهاستن، كو ئه‌ڤ ڕویدانه‌ ب سه‌رێ عــابــده‌كێ ئسرائیلى هاتبوو، ل زه‌مانێ پشتى هاتنا عیسا پێغه‌مبه‌رى -سلاڤ لێ بن- وئه‌و ل به‌ر ئسرائیلییان كه‌سه‌كێ به‌رنییاس بوو، ووان سه‌رهاتییا وى دزانى، و د هنده‌ك ژ وان ریوایه‌تان دا هاتییه‌ كو ناڤێ وى عابدى (به‌رصیصا) بوو.

وكورتییا ڤێ سه‌رهاتییا ئه‌وا دئێته‌ هژمارتن ئێك ژ (ئسرائیلیاتان)( ئسرائیلیات ئه‌و ریوایه‌تن یێن زانایێن مه‌ ژ صه‌حابیان وجیلێن پشتى وان ژ زانایێن ئسرائیلییان ژ جوهى وفه‌لان ڤه‌گوهاستین، وحوكم نه‌ ب ڕاستییێ ونه‌ ب دره‌وێ ل سه‌ر نائێته‌دان هندى ئه‌و دژى وێ حه‌قییێ نه‌بن یا د كیتابێ وسوننه‌تێ دا هاتى.. وڤه‌گێڕینا وان ژ لایێ زانایێن مه‌ ڤه‌ ب تنێ بۆ عیبره‌ت ومفا ژێ وه‌رگرتنێیه‌. وهه‌ژى گۆتنێیه‌ كو ئه‌ڤ سه‌رهاتییه‌ ژ لایێ شاعرێ كوردێ ناڤدار فه‌قییێ ته‌یران ڤه‌ یا هاتییه‌ ڤه‌هاندن ل بن ناڤێ: به‌یتا به‌رصیصێ عابد، وئه‌و پتر ژ جاره‌كێ چاپ بوویه‌. )

 ب ڤى ڕه‌نگیه‌:

پشتى زه‌مانێ عیسا پێغه‌مبه‌رى -سلاڤ لێ بن- راهبه‌كێ ئسرائیلى یێ زێده‌ عیباده‌تكه‌ر هه‌بوو، دگۆتنێ: به‌رصیصا، ئه‌و چــل ســال تێ هه‌بوو كه‌فتبوو خه‌لوێ، ووى ل جهه‌كێ ڤه‌ده‌ر ژ چۆلى په‌رستگه‌هه‌ك بۆ خۆ چێكربوو عیباده‌ت لێ دكر، وتێكه‌لیا خه‌لكى نه‌دكر، وشه‌یتان هندى هاتێ كو وى د سه‌ردا ببه‌ت، وبێخته‌ داڤێن خۆ ئه‌و نه‌شیا، حه‌تا جاره‌كێ هاتییه‌ سه‌ر هزرێ كو خۆ وه‌كى وى لێ بكه‌ت، و ب جلكێن عابدان بچته‌ نك وى ل (صه‌ومه‌عا) وى، ده‌مێ به‌رصیصاى ئه‌و دیتى گۆتێ: ته‌ چ دڤێت؟

 شه‌یتانى گۆتێ: من دڤێت د گه‌ل ته‌ عیباده‌تى بكه‌م، وفایده‌ى ژ ته‌ بكه‌م.. وپشتى چه‌ند سه‌رهاتییه‌كان، وه‌سا چێبوو شه‌یتانى ئه‌وێ خۆ ل سه‌ر شكلێ عیباده‌تكه‌ره‌كى نیشا به‌رصیصاى داى، گۆتێ:

- تو وه‌سا ده‌رنه‌كه‌فتى وه‌كى من هزر دكر، ناڤ وده‌نگێن ته‌ ب ڕه‌نگه‌كێ دى گه‌هشتبوونه‌ مه‌، ومن هزر دكر عیباده‌تێ ته‌ پتره‌، ئه‌ز دێ ژ نك ته‌ چم قه‌ستا هه‌ڤاله‌كێ خۆ یێ دى كه‌م..

به‌رصیصاى ب ڤێ چه‌ندێ نه‌خۆش بوو، وده‌مێ شه‌یتانى ڤیاى خاترا خۆ بخوازت گۆتێ:

- دوعایه‌كا ل نك من هه‌ى ئه‌زدێ بۆ ته‌ بێژم، هه‌ر نساخه‌كێ تو پێڤه‌ بخوینى ب ئانه‌هیا خودێ دێ ساخ بت..

به‌رصیصاى گۆتێ:

- ئـه‌ز مــرۆڤــه‌كــێ موژیلم ب عیباده‌تێ خودێ ڤه‌، وئه‌گه‌ر خه‌لكى ئه‌ڤ تشته‌ ژ من زانى دێ نساخێن خۆ ئیننه‌ نك من، وئه‌ز دێ پێڤه‌ موژیل بم، وئه‌ز نه‌شێم ئێدى عیباده‌تێ خودێ بكه‌م..

به‌لێ شه‌یتان ما پێڤه‌ حه‌تا ئه‌و قانع كرى، وپشتى ئه‌و دوعا بۆ گۆتى، ژ نك چوو، وگۆته‌ هه‌ڤالێن خۆ: هه‌ما ژێ بگه‌ڕن، من ئه‌و بره‌ هیلاكێ!

پاشى ژنكه‌كێ ئێشه‌ك هاتێ، شه‌یتان ل سه‌ر شكلێ مرۆڤه‌كى هاته‌ نك برایێن وێ وگۆته‌ وان: زاهده‌كێ مه‌زن وعیباده‌تكه‌ر هه‌یه‌، ناڤێ خودێ یێ مه‌زن دزانت، وهه‌ر نساخه‌كێ ئه‌و پێڤه‌ بخوینت ب ئانه‌هیا خودی ساخ دبت، ما بۆچى هوین خویشكا خۆ نابه‌نه‌ نك؟

وان گۆتێ: گه‌له‌ك باشه‌.. جهێ وى نیشا مه‌ بده‌ وئه‌م دێ چینه‌ نك. وپشتى وى جهێ به‌رصیصاى نیشا داى، وان خویشكا خۆ بره‌ نك وى ل صه‌ومه‌عا وى، وگۆتنێ: ئه‌ڤه‌ خویشكا مه‌یه‌، وئه‌و گه‌له‌ك جاران دلگرتى دبت ودكه‌ڤت وئه‌م نزانین ئێشا وێ چیه‌، بلا ئه‌و بمینته‌ ل نك دا ده‌مێ دكه‌ڤت تو پێڤه‌ بخوینى! وچوون وئه‌و هێلا ل نك وى..

وبه‌رصیصاى ژ به‌ر عیباده‌تى ونڤێژێن خۆ ئاگه‌هـ ژ وێ نه‌ما، حه‌تا ده‌مێ پێ حه‌سیاى كو ئه‌و كه‌فت ڕابوو ب نك ڤه‌ چوو دا پێڤه‌ بخوینت، وگاڤا به‌رێ وى ڤێ كه‌فتێ، وجوانییا وێ یا زێده‌ دیتى، شه‌یتانى ڤیانا خرابیێ ئینا سه‌ر دلى، وگۆتێ:

- یا دلێ ته‌ دچتێ بكه‌، وپاشى تۆبه‌ بكه‌، ئه‌ڤه‌ خۆشیا ته‌ دڤێت گه‌هشته‌ ته‌، وگونه‌ها ته‌ ژى دێ ئێته‌ غه‌فراندن!

وئه‌و ب ڤێ هێجه‌تێ قانع بوو، وپشتى وى خرابى كرى، شه‌یتانى وه‌سواس بۆ چێكر وگــۆتـــێ: پـا ئــه‌گـــه‌ر ئه‌ڤ كچه‌ ب حه‌مله‌ كه‌فت ومه‌سه‌لا ته‌ ئاشكه‌را بوو، تو دێ چ كه‌ى، و چ بێژیه‌ مرۆڤێن وێ؟ هه‌ما یا باشتر ئه‌وه‌ تو وێ بكوژى، وئه‌گه‌ر مرۆڤێن وێ هاتن بێژێ: شه‌یتانى ئه‌و ژ ناڤ ده‌ستێن من بره‌ ده‌رێ وئه‌ز نه‌شیام چ بۆ بكه‌م، وئه‌و دێ باوه‌ر ژ ته‌ كه‌ن. پاشى تۆبه‌ بكه‌، وخودێ تۆبا ته‌ دێ قه‌بویل كه‌ت..

وشه‌یتان ما پێڤه‌ حه‌تا كوشتن ژى پێ دایه‌ كرن.. پاشى چوو نك مرۆڤێن وێ وگۆتێ: راهبى خویشكا هه‌وه‌ یا كوشتى، و ل فلان جهى ژى یا ڤه‌شارتى، ئه‌و چوونه‌ وى جهى، ودیت گۆتنا وى یا ڕاسته‌، ئینا پێكڤه‌ هاتنه‌ نك به‌رصیصایێ راهب ووى چو پێ نه‌ما ئعتراف ب تاوانا خۆ كر، هنگى وان ئه‌و گرت وبر دا بكوژن، هنگى شه‌یتان ل سه‌ر شكلێ خۆ یێ جارا دى پێ هاتییه‌ نك وى نیشا دا، وگۆتێ: ئه‌ز ئه‌و بووم یێ من دوعا نیشا ته‌ داى، ئه‌گه‌ر ته‌ بڤێت ئه‌ز دشێم ته‌ ژ كوشتنێ خلاس بكه‌م، به‌لێ ب شه‌رته‌كى تو بۆ من بچیه‌ سوجدێ.

 به‌رصیصا دا كو خۆ ژ كوشتنێ خلاس بكه‌ت، بۆ وى چوو سوجدێ، وكوفر ب خودێ كر.. هنگى وى گۆتێ: هـه‌مـا مـن ئه‌ڤه‌ ژ ته‌ دڤیا، وئه‌ڤه‌ هه‌مى من بۆ ڤێ كربوو، دا تو كوفرێ ب خودایێ خۆ بكه‌ى، ئه‌زێ ژ ته‌ به‌ریمه‌، وئه‌ز نه‌شێم چ بۆ ته‌ بكه‌م!! وهنگى وان ئه‌و كوشت.


حالێ ڤى عیباده‌تكه‌رى چ بوو؟


ئه‌ڤ سه‌رهاتییه‌ یا كو ئسرائیلییان د ناڤ خۆ دا ڤه‌دگوهاست، و ژ وان گه‌هشتیه‌ مه‌، حالێ عیباده‌تكه‌ره‌كێ نه‌زان بۆ مـه‌ ئاشـكـه‌را دكـه‌ت، یێ كو د كرنا عیباده‌تى دا خۆ گه‌له‌ك دوه‌ستاند، به‌لێ نه‌ ل سه‌ر بناخه‌یه‌كێ علمى یێ دورست، له‌و شه‌یتان شیا وى د سه‌ردا ببه‌ت..

 و ژ ڤێ سه‌رهاتییێ (سه‌رهاتییا عابدێ نه‌زان) وسه‌رهاتییا به‌رى وێ (سه‌رهاتییا زانایێ خراب) بۆ مه‌ ئاشكه‌را دبت كو دو دو تشت هه‌نه‌ دبنه‌ ئه‌گه‌را تێچوون وهیلاكا مرۆڤى: كو ئه‌و به‌ر ب دنیایێ ڤه‌ نزم ببت وكارى بۆ بكه‌ت ویێ ژێ پشت ڕاست بت، وكو ئه‌و ژ زانینا ئایه‌تێن خۆ غافل ببت، باش هزرا خۆ تێدا نه‌كه‌ت، و ب دورستى كارى پێ نه‌كه‌ت.

وئه‌ڤ هه‌ردو سالۆخه‌ته ‌(یه‌عنى: رازیبوونا ب دنیایێ وغافلبوونا ژ ئایه‌تێن خودێ) -وه‌كى زانایێ مه‌زن ئبن قه‌ییم دبێژت- ب تنێ د وى دلى دا كۆم دبن یێ باوه‌رى ب ئاخره‌تێ نه‌بت، وهیڤیا لیقائا خودایێ خۆ نه‌كه‌ت.. 

ئه‌گه‌ر نه‌، ئه‌و دلێ باوه‌ریه‌كا مـوكـم ب ئاخره‌تێ هه‌بت، خۆ ب دنیایێ پشت گه‌رم ناكه‌ت، وڕویێ خۆ ژ ئایه‌تێن خودێ وه‌رناگێڕت.

و د سێ ئایه‌تان دا ژ سووره‌تا (یونس) خودایێ مه‌زن ئاشكه‌را به‌حسێ ڤان هه‌ر سێ ڕه‌نگێن مرۆڤان دكه‌ت، ووى ئه‌نجامى ژى به‌رچاڤ دكه‌ت یێ كو دێ ئێته‌ ڕێكا وان ده‌مێ دبێژت: (إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ 7 أُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ 8 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ ۖ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ 9)یه‌عنى: ئــه‌وێــن ب ژیـانا دنیایێ رازیـبـوویـن وخۆ پێ پشت ڕاست كرى، ئه‌ڤه‌ ڕه‌نگێ ئێكێ، وئه‌وێن ژ ئایه‌تێن مه‌ د غافل، وئه‌ڤه‌ ڕه‌نگێ دووێ، ئه‌ڤان ژ به‌ر كه‌دا وان كرى جهێ ڤه‌حه‌ویانا وان دێ ئاگر بت، وئه‌وێن باوه‌رى ب خودێ ئیناى كارێن چاك كرین، وئه‌ڤه‌ ڕه‌نگێ سیێنه‌، جهێ لێ زڤڕینا وان ل ئاخره‌تێ به‌حه‌شته‌.

وزانایێ خراب ئه‌وێ دینێ خۆ دده‌ته‌ ب دنیایێ، وعابدێ نه‌زان ژى ئه‌وێ عیباده‌تێ خودێ ب وى ڕه‌نگى نه‌كه‌ت یێ كیتاب وسوننه‌ت پێ هاتین، گه‌له‌ك جاران -وه‌كى به‌رى نوكه‌ ژى مه‌ گۆتى- ب ڕێكا (شه‌هوه‌تێ) و (شوبهه‌تێ) به‌ر ب ئنحرافێ ڤه‌ دچت، ئه‌گه‌ر مه‌جالێ (ته‌ئویلێ) ووه‌ربادانێ وهێجه‌تگرتنێ هه‌بت، پێ ل حه‌قییێ ددانن، و ل به‌ر چاڤێن خه‌لكى وه‌سا خۆ ئاشكه‌را دكه‌ن كو ئه‌و دحه‌قن، وئه‌وا ئه‌و دبێژن ودكه‌ن حه‌قیه‌، وئه‌گه‌ر مه‌جالێ چو (ته‌ئویلاتان) نه‌بت ئه‌و دیسا پێ ل حه‌قییێ ددانن ودبێژن: قه‌یدى ناكه‌ت، پاشى دێ تۆبه‌ كه‌ین، وخودێ گه‌له‌كێ ب هێجه‌ت نینه‌، دێ مه‌ عه‌فى كه‌ت!! و د ده‌ر حه‌قا وان ویێن وه‌كى وان دا خودێ دبێژت: (فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتَابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَٰذَا الْأَدْنَىٰ وَيَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنَا وَإِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ ۚ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثَاقُ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَدَرَسُوا مَا فِيهِ ۗ وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ).الأعراف 169



کومــێتــدان لسـه‌ر بابــه تـی

کومــێتــدان لسـه‌ر بابــه تـی